Friedrich Fröbel 

Wat is de visie van Friedrich Fröbel? 

Door te spelen en te experimenteren leerden kinderen volgens hem de wereld begrijpen

Het moest de zelfwerkzaamheid bevorderen, de fantasie prikkelen, het moest degelijk en eenvoudig van vorm zijn en mogelijkheden bieden om er mee te kunnen handelen. Ook moest het kind er zelf iets mee voort kunnen brengen.

Wat was Spel volgens Fröbel ?

Een voorwaarde voor de kinderlijke ontwikkeling. Door middel van buitenspelen, zingen, verhalen en lichamelijke activiteit (het liefst in de natuur), constructie materiaal spelen met driedimensionale objecten als de bol, de kubus en de cilinder, zou de ontwikkeling van het kind gestimuleerd worden; een idee dat resulteerde in de eerste blokkendozen. Andere leermiddelen waren zachte gekleurde ballen, materiaal om mee te tekenen, te vlechten, mozaïeken, weven, vouwen, kleien, plakken, bouwen, enz.

Blokken dozen (groot&klein) Hij is dus de bedenker van de blokkendoos. Ook zag hij papier vouwen als een goede methode om kleuters kennis te laten maken met abstracte structuren en heeft hij de zandbak geïntroduceerd om met het element aarde te kunnen spelen.